Investnet.pl > Blog > E-commerce > Marketplace – co to jest i na czym polega?

Marketplace – co to jest i na czym polega?

2021-08-20

Marketplace - Co to jest i na czym polega
Marketplace – Co to jest i na czym polega

Marketplace jest dzisiaj niezwykle szeroką gałęzią biznesu. Sklepy tego typu podbijają światowy rynek i zyskują coraz więcej klientów, którzy rezygnują z zakupów stacjonarnych. Coraz więcej zakupów odbywa się dzisiaj online, a sklepy działające na zasadzie e-Commerce, dzięki swojej prostocie w użytkowaniu i wygodzie biją rekordy sprzedaży.

Marketplace jest to miejsce w sieci, które pozwala zgromadzić szeroką ofertę wielu sprzedawców i różnych kategorii w jednym miejscu. Jest to tak jakby internetowe targowisko. Te internetowe targowisko to nic innego jak sklep internetowy, dzięki któremu użytkownik w jednym miejscu znajdzie wiele produktów od różnych producentów. Marketplace jest prostym i intuicyjnym sposobem na robienie zakupów online, bardzo wygodnym dla klientów.

Sklepy typu Marketplace nie muszą być ogromną platformą zawierającą produkty z każdej branży. Mogą to być małe sklepy internetowe, które preferują sprzedaż produktów w określonej kategorii, lecz od wielu sprzedawców.

Spis treści

  1. Co to jest Marketplace?
  2. Marketplace od strony administratora oraz sprzedawcy
    1. Administrator (operator) platformy
    2. Sprzedawca
  3. Marketplace – czy dla każdego?
  4. Stworzenie Marketplace w oparciu o WordPress
  5. Facebook Marketplace
    1. Dlaczego warto sprzedawać na Facebooku?
    2. Wady platformy do sprzedaży Facebook
  6. Podsumowanie – czy warto zainteresować się Marketplace?

Co to jest Marketplace?

Po wstępie mniej więcej wiemy już czym jest Marketplace, ale dowiedzmy się więcej – jak działa od strony technicznej. Ogólnie rzecz biorąc jest to strona internetowa zawierająca sklep internetowy. Ten sklep internetowy działa trochę inaczej niż standardowy sklep online. Chodzi o to, że w tego typu sklepie dostęp do sprzedaży w witrynie ma wielu sprzedawców, a nie administrator sklepu. Samymi transakcjami oraz obsługą techniczną witryny zajmuje się operator serwisu, czyli właściciel całej witryny. Jest to podstawowy model e-Commerce wielokanałowego i jest to świetny sposób na rozwój interesu zarówno dla właściciela Marketplace jak i dla sprzedających.

Sposób w jaki zorganizowany jest Marketplace pozwala użytkownikom i sprzedawcom na zawieranie umów kupna-sprzedaży online. Zakup towaru przez użytkownika oraz płatność jest obsługiwana przez operatora sklepu. Po opłaceniu towaru informacje o zakupie dostaje sprzedawca, który zajmuje się wysyłką.

Pozytywnym aspektem sklepów typu Marketplace jest różnorodność dostępnych produktów. W tego typu sklepie znajdziemy wiele produktów różnych kategorii od wielu sprzedawców. Każdy użytkownik w takim sklepie na pewno znajdzie coś dla siebie. Jest to przewaga nad standardowymi sklepami internetowymi, które proponują jedynie swoje produkty przez co ich asortyment jest znacząco mniejszy.

Marketplace od strony administratora oraz sprzedawcy

Prowadzenie sprzedaży w sklepie tego rodzaju ma dwie strony medalu. Ponieważ jest to model e-Commerce wielokanałowy to mamy tutaj dwa modele sprzedaży. Jednym modelem sprzedaży będzie sprzedaż usług oferujących przez Marketplace za obsługę sprzedaży w serwisie, natomiast drugim modelem jest sprzedaż produktów przez indywidualnych sprzedawców zarejestrowanych na platformie.

Administrator (operator) platformy

Administrator (operator) platformy Marketplace jest odpowiedzialny za całość serwisu nie licząc obsługi wysyłek towaru i dodawania produktów. To jego obowiązkiem jest utrzymanie bezpieczeństwa transakcji, zapewnienie odpowiedniej czytelności usług dostępnych na platformie oraz obsługa klientów i sprzedawców od strony technicznej. Poza tym operator musi wszystkie te funkcjonalności odpowiednio ubrać graficznie, tak aby sklep zachęcał do zakupów i był przejrzysty zarówno dla użytkowników jak i sprzedawców.

Obowiązki administratora sklepu:

  • obsługa sprzedawców – dodawanie nowych sprzedawców oraz zatwierdzanie
  • ustalenie oraz obsługa prowizji od sprzedaży w sklepie
  • raportowanie sprzedaży
  • administracja sklepu od strony technicznej
  • administracja sklepu od strony wizualnej
  • kontrolowanie profilów sprzedawców i poprawności dodawanych towarów
  • zapewnienie bezpieczeństwa transakcji wykonywanych w sklepie

Jak widzicie obowiązków przy prowadzeniu takiego sklepu nie brakuje. Dlatego najczęściej pieczę nad rozwiązaniem typu Marketplace zespoły specjalistów do obsługi tego typu serwisów. Łatwo jest założyć taki sklep – możemy oprzeć witrynę o WordPressa bądź inny silnik sklepu internetowego np. Magento lub PrestaShop lecz jeśli planujemy stworzyć duży Marketplace nie obędzie się bez supportu technicznego i zespołu obsługującego taki sklep.

Sprzedawca

Od strony sprzedawcy sprawa wygląda zupełnie inaczej. Całość obowiązków technicznych, utrzymania serwisu i stworzenia odpowiedniej struktury bierze na siebie administrator. Sprzedawca może skupić się zupełnie tylko na sprzedaży towarów. Nie musi myśleć o technikaliach związanych z prowadzeniem sklepu, ale płaci za to odpowiednio wysoką cenę. Za sprzedaż produktów w marketplace jest zobowiązany odprowadzać prowizję dla operatora sklepu. Jak widać niebezpodstawnie prowizje w sklepach typu marketplace są wysokie – administratorzy mają na prawdę sporo na głowie.

Obowiązki sprzedawcy w sklepie typu marketplace

  • opłata prowizji lub abonamentu za korzystanie ze sklepu dla operatora
  • dodawanie produktów i zarządzanie produktami
  • obsługa wysyłki zakupionych towarów
  • kontakt z klientem w sprawach własnych produktów
  • sprawdzanie raportów dotyczących sprzedaży

Lista obowiązków sprzedawcy w sklepie marketplace skupia się wyłącznie na sprzedaży towarów. Możemy całą swoją energię i zasoby finansowe przekierować na sprzedaż przez co możemy osiągnąć wysokie wyniki sprzedażowe. Ponadto, dzięki formule sklepu marketplace musimy konkurować na jednej platformie z innymi sprzedawcami podobnych produktów, przez co mamy na bieżąco wgląd jak wygląda nasza sytuacja na rynku.

Marketplace – czy dla każdego?

Od strony administracyjnej – nie dla każdego. Nie polecam zakładania sklepu internetowego opartego o typu marketplace dla osób nie posiadającego doświadczenia w tego typu rozwiązaniach. Trzeba się liczyć z tym, że bierzemy odpowiedzialność nie tylko za użytkowników serwisu, ale także za sprzedaż towarów i usług innych firm. Poza zapewnieniem odpowiedniego działania serwisu oraz wsparcia technicznego musimy pamiętać o zapewnieniu legalności serwisu (zapewnienie odpowiedniej dokumentacji serwisu – dokumentów prawnych). Dlatego najlepiej, gdy obsługę takiego serwisu tworzą doświadczone zespoły specjalistów, a nie pojedynczy administratorzy.

Od strony sprzedawcy – zdecydowanie tak. Dlaczego? Dlatego, że nasza sprzedaż może rozwinąć skrzydła, dzięki takim rozwiązaniom. Weźmy sobie przykład: Sprzedajemy fizycznie produkty, ale chcielibyśmy rozwinąć swój interes o sprzedaż online i wysyłkę towarów. Potrzebny nam jest wówczas sklep internetowy – możemy go zlecić specjalistom, którzy stworzą nam sklep internetowy dostosowany do naszych potrzeb (zapraszamy do kontaktu). Niestety wiąże się to z kilkoma czynnikami:

  • trzeba mieć czas, żeby razem ze specjalistami stworzyć taki sklep – bo przecież musimy pokierować tworzeniem takiego sklepu,
  • trzeba mieć odpowiedni zapas gotówki, bo taka usługa kosztuje,
  • musimy kontrolować i bezustannie administrować taki sklep,
  • trzeba zapewnić odpowiednią dokumentację prawną dla takiego serwisu,
  • zadbanie o pozycjonowanie sklepu w sieci – musimy przecież być widoczni dla kupujących.

Jak widzisz, stworzenie własnego sklepu to mnóstwo pracy, ale zdecydowanie warto – własny sklep online to gwarancja rozwoju naszego biznesu. Natomiast świetną alternatywą jest Marketplace. Jeśli nie mamy odpowiednich środków do stworzenia własnego sklepu – marketplace pobierze prowizję za sprzedaż produktów, ale jesteśmy odciążeni obowiązkami finansowymi stworzenia własnego sklepu oraz prowadzeniem sklepu i administrowaniem go.

Stworzenie Marketplace w oparciu o WordPress

Marketplace w oparciu o WordPress - WooCommerce
Marketplace w oparciu o WordPress – WooCommerce

To zdecydowanie dobry pomysł. Obsługa sklepu internetowego w WordPress przy użyciu wtyczki WooCommerce jest bardzo łatwa i intuicyjna. WordPress posiada ogromne możliwości rozbudowy, a koszty postawienia takiego sklepu są zdecydowanie niższe niż stworzenie sklepu w oparciu o dedykowane rozwiązania w oparciu o inne technologie. Ponadto, możemy być spokojni o bezpieczeństwo serwisu i zapewnienie odpowiedniego działania serwisu. Nie bez powodu jest to jedno z najczęściej wybieranych rozwiązań e-Commerce na rynku. Jeśli, jesteś zainteresowany takim rozwiązaniem – chętnie Ci w tym pomożemy. Możesz też przeczytać więcej o WooCommerce w naszym artykule Co to jest WooCommerce oraz serii poradników o funkcjonalnościach WooCommerce: Ustawienia WooCommerce.

Facebook Marketplace

Facebook Marketplace - Panel dodawania produktu
Facebook Marketplace – Panel dodawania produktu

Każdy, kto ma konto na platformie Facebook ma styczność z funkcjonalnością Marketplace dostępną w serwisie. Mnóstwo osób oraz firm decyduje się na prowadzenie sprzedaży poprzez te popularne narzędzie. Facebook oferuje miejsce na sprzedaż produktów na podstawie ogłoszeń na ogólnej tablicy marketplace. Możemy znaleźć produkty z różnych kategorii, nowe oraz używane, sprzedawane przez firmy jak i przez prywatne osoby. Wyszukiwarka produktów działa bardzo dobrze i oferuje wyszukiwanie produktów danym obszarze na podstawie lokalizacji użytkowników.

Dlaczego warto sprzedawać na Facebooku?

Przede wszystkim brak prowizji. Sprawia to, że próg wejścia w sprzedaż jest zerowy. Możemy z dnia na dzień podjąć decyzję o sprzedaży towarów – bez zaplecza finansowego. Większość sklepów marketplace pobiera większą lub mniejszą prowizję za sprzedaż produktów, lecz Facebook wychodzi na przeciw i oferuje większość funkcjonalności sklepu marketplace za darmo.

Ponadto, jeśli nie chcemy prowadzić wysyłki naszych towarów – możemy wykorzystać tą platformę do promocji swoich towarów i sprzedaż lokalną. Zaznaczamy opcję przy dodawaniu produktu w wysyłce: Odbiór osobisty. Wówczas użytkownicy, którzy znajdują się blisko Twojego punktu sprzedaży jeśli będą zainteresowani Twoimi produktami odbiorą towar osobiście. Na takim rozwiązaniu możesz tylko zyskać – nic nie tracisz dodając produkty do Facebook Marketplace.

Darmowa funkcjonalność sklepu internetowego typu marketplace za pośrednictwem Facebooka jest bardzo łatwa w obsłudze. Jak to działa? Dodajemy opis, cenę, lokalizację oraz kategorię sprzedawanego przedmiotu lub usługi i dodajemy ogłoszenie do tablicy ogłoszeń w Marketplace.

  • Brak opłat i prowizji za sprzedaż
  • Ogromna ilość użytkowników sklepu (potencjalnych kupujących)
  • Możliwość sprzedaży lokalnej
  • Darmowa promocja swoich produktów
  • Łatwość obsługi dodawania produktów do marketplace

Wady platformy do sprzedaży Facebook

Niestety, darmowe nie znaczy lepsze. Facebook Marketplace ma wiele bolączek i niestety nie nada się dla każdego sprzedawcy. Jeśli traktujemy to rozwiązanie jako dodatkowe darmowe miejsce promocji naszych produktów i ewentualnej sprzedaży lokalnej – ten typ sprzedaży sprawdzi się świetnie. Natomiast jeśli chcemy prowadzić sprzedaż w sieci tylko w oparciu o Facebook Marketplace – to rozwiązanie może narobić nam trochę kłopotów.

Główną wadą jest brak obsługi płatności. Sprzedający, który chce prowadzić wysyłkę towarów musi działać na zasadzie zaufania do kupującego. Wysyłka kosztuje, a wysyłając za pobraniem produkty tańsze od kosztów wysyłki – możemy tylko liczyć straty. Duża część kupujących nie wywiązuje się z zakupu i nie odbiera paczek.

Brak odpowiedzialności zarówno po stronie sprzedających jak i kupujących sprawia, że Marketplace może zmienić się w jeden wielki chaos. W przypadku sprzedających może okazać się, że towar, który sprzedają nijak ma się do rzeczywistości. Nie trudno o oszustów zarówno sprzedających jak i kupujących, którzy często nie wywiązują się z zapłaty za dany produkt.

  • Brak płatności online
  • Sprzedaż na zasadzie obopólnego zaufania
  • Brak pisemnych gwarancji
  • Niewywiązywanie się kupujących z zapłaty za produkt
  • Nieodbieranie paczek przez kupujących
  • Brak danych kupujących (brak możliwości rozwiązań prawnych)
  • Chaos na tablicy ogłoszeń (dublowane oferty sprzedaży, fałszywe ogłoszenia itp.)

Podsumowanie – czy warto zainteresować się Marketplace?

Oczywiście. Marketplace to ogromna gałąź światowego biznesu i pomimo coraz większej ilości indywidualnych sklepów internetowych wciąż istnieje duża ilość serwisów oferujących sprzedaż produktów w tej formie. Jeśli prowadzimy własny sklep internetowy – nic nie stoi na przeszkodzie, aby rozszerzyć sprzedaż o nowych sprzedawców i pobranie od nich prowizji za sprzedaż ich produktów. Możemy skorzystać zarówno z darmowych rozwiązań typu Facebook Marketplace, albo z oferty płatnej innych operatorów, którzy zapewnią nam komfort sprzedaży.

Autor
Autor Bartosz Żygadło
Bartosz Żygadło
Project Manager / CEO
Wycena stron interenteowych
Sprawdź również